Dzięki czujności pracowników banku oraz policjantów z Brzeska udało się zapobiec oszustwu.
W jednym z brzeskich banków spostrzegawczy pracownicy, zaintrygowani próbą wypłaty kilkudziesięciu tys. złotych przez 67-letnią klientkę, zareagowali i zapobiegli oszustwu. Przestępcy działali popularną metodą “na policjanta”.
„Na wnuczka” i „na policjanta” - to oszustwa, w których ofiarami są przeważnie osoby starsze. Metoda działania przestępców w takich przypadkach za każdym razem jest bardzo podobna. Najczęściej wyszukują osobę, jej adres i numer telefonu w książce telefonicznej, po czym nawiązują kontakt. Podają się za członka rodziny, wnuczka, kolegę, przyjaciela, a ostatnio najczęściej policjanta.
Nie inaczej było wczoraj, kiedy w mieszkaniu 67- letniej mieszkanki Brzeska zadzwonił telefon. Rozmówca podający się za policjanta poinformował kobietę o działaniach szajki oszustów, którzy przejęli bank, w którym seniorka gromadziła oszczędności. By uniemożliwić kradzież tych pieniędzy kobieta miała wypłacić z konta 40 tysięcy złotych, a następnie przekazać je rzekomemu policjantowi. Kobieta uwierzyła w historię przedstawioną przez rozmówcę i poszła do banku po oszczędności. Klientka po wejściu do banku trzymała w ręku telefon i była bardzo nerwowa. Następnie poprosiła pracownika banku o wypłacenie 40 tys. złotych, które jak wynikało z jej relacji chciała przekazać umówionej osobie. Jej „podejrzane” zachowanie przykuło uwagę pracownicy banku, która o swoich przypuszczeniach poinformowała dyrektora placówki. Ten od razu powiadomił policjantów z Brzeska, którzy błyskawicznie zjawili się w placówce. Po krótkiej rozmowie z kobietą oraz pracownikami banku utwierdzili się w przekonaniu, że w tym przypadku maja do czynienia z przestępstwem oszustwa. Dzięki czujności i szybkiej reakcji pracowników banku oraz Policji udało się zapobiec oddaniu oszczędności oszustom.
Komendant Powiatowy w Brzesku mł. insp. Bogusław Chmielarz, w specjalnym liście, podziękował pracownikom brzeskiej placówki bankowej. Gratulujemy władzom banku doskonałej organizacji pracy oraz skutecznych algorytmów postępowania przy wypłacie wielkich sum przez seniorów.
POLICJANCI PRZYPOMINAJĄ I OSTRZEGAJĄ PRZED OSZUSTWAMI "NA POLICJANTA"
W przypadku tego rodzaju oszustw mechanizm działania przestępców jest prosty i w każdym przypadku odbywa się według podobnego scenariusza. Telefonując - zazwyczaj do osoby starszej i samotnie mieszkającej - sprawca podaje się za funkcjonariusza Policji i informuje je o tym, że ich konta bankowe są zagrożone, a aktualnie Policja zajmuje się rozpracowaniem oszusta. Następnie sprawca nakłania ofiary do udania się do placówki bankowej i wybrania z konta zalegających tam pieniędzy. Sprawca podczas rozmowy w rozmaity sposób zdobywa zaufanie starszych ludzi i wykorzystując ich łatwowierność. Dla zdobycia zaufania każe przykładowo wybrać podczas rozmowy numer alarmowy „997” i wówczas „zgłasza” się oficer dyżurny jednostki Policji którym okazuje się być drugi oszust. Pamiętajmy, aby przed wybraniem numeru upewnić się czy poprzednia rozmowa została zakończona. Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Pamiętajmy również, że prawdziwi policjanci nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
Przypominamy, co zrobić, by nie stać się ofiarą oszustów:
-
Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
-
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie czy przelaniu ich na inne konto.
-
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w dyskusję z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś bliskiemu.
-
Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie.
-
W razie jakichkolwiek podejrzeń należy skontaktować się z jednostką Policji osobiście lub telefonicznie dzwoniąc na numer stacjonarny znajdujący się na stronie internetowej jednostki.
-
Pamiętajmy, aby przed połączeniem upewnić się, że poprzednia rozmowa została zakończona.