Liczne apele Policji i mediów przynoszą efekty – mieszkanki gminy Brzesko nie dały się oszukać

Liczne apele Policji i mediów przynoszą efekty – mieszkanki gminy Brzesko nie dały się oszukać

Wyobraźnia oszustów nie zna granic, a wykorzystują oni najczęściej zaufanie i dobre serce starszych osób. W trakcie rozmowy telefonicznej proszą o gotówkę i zaznaczają, że nie będą mogli sami odebrać pieniędzy, a zrobi to za nich ktoś inny, np. bliski przyjaciel czy kurier (oczywiście fikcyjny). Opisują bardzo trudną sytuację, w której się znaleźli np. wypadek drogowy („krewny” oświadcza, że spowodował wypadek i potrzebne są pieniądze na kaucję), operację ratującą im życie czy okazjonalne kupno samochodu (za który muszą zapłacić „od ręki”, by nie stracić korzystnej dla nich okazji). Jednak, w wyniku działania Policji i mediów, w szczególności opisywania i nagłaśniania przypadków oszustw, jakim padają osoby starsze (i nie tylko), prezentowaniu porad w tym zakresie, widoczna jest coraz większa świadomość zagrożeń wyłudzeniami pieniędzy. Tylko wczoraj (26.06) w gminie Brzesko udaremniono dwie próby oszustwa metodą „na syna” i „na policjanta”. Czujność i rozwaga mieszkanek uratowała ich przed utratą pieniędzy. Odebrały one telefony od rzekomych członków rodziny z informacją o wypadku i oczywiście prośbą o finansową pomoc. Na szczęście nie doszło do wyłudzenia pieniędzy.

79-letnia mieszkanka Jadownik przed południem odebrała telefon. Dzwonił do niej mężczyzna podający się za syna, a następnie za funkcjonariusza policji. Twierdził, że miał wypadek samochodowy i potrzebuje znacznej sumy pieniędzy. Po krótkiej rozmowie kobieta zorientowała się, że to oszustwo i rozłączyła się. W podobnej sytuacji znalazła się 69-letnia mieszkanka Brzeska. Ona też odebrała telefon od rzekomego „syna” i też usłyszała w słuchawce zmyśloną historię o wypadku samochodowym. Dzięki reakcji już prawdziwej córki nie doszło do przekazania pieniędzy.

Po raz kolejny brzescy policjanci apelują, aby zachować szczególną ostrożność, jeśli chodzi o rozmowy telefoniczne, zwłaszcza dotyczące pomocy finansowej.

  • Nie działajmy pochopnie. W takim przypadku warto zweryfikować, czy aby na pewno członek naszej rodziny jest w tarapatach i potrzebuje pomocy. Pośpiech wywoływany jest specjalnie przez oszustów – nie należy ulegać presji czasu.
  • Nigdy nie informujmy przez telefon osoby, ile posiadamy środków pieniężnych w domu czy na koncie.
  • Pamiętajmy by pod żadnym pozorem nie przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy.
  • Pamiętajmy, że funkcjonariusze nigdy nie przekazują szczegółowo informacji na temat prowadzonych działań i nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy nieznajomym osobom.
  • W razie jakichkolwiek wątpliwości należy niezwłocznie skontaktować się z najbliższą jednostką Policji lub zadzwonić pod numer alarmowy 997.

Zwracamy się również z apelem do osób młodych, aby przestrzegały swoich rodziców, dziadków, osoby samotnie zamieszkujące przed oszustami działającymi właśnie w ten sposób. Dzięki naszej wspólnej czujności możemy uchronić naszych bliskich przed utratą nierzadko dorobku życia.